Ik stond van een afstandje te kijken, en realiseerde me ineens: er is niets aan haar te zien dat mij doet vermoeden dat ze de interactie niet prettig vindt of niet wil. Nou weet ik natuurlijk hoe dat werkt, maar ik denk dat daar ook de kern van de #MeToo discussie in zit.
Lees verder
De bron van het kwaad?
Op allerlei gebieden leek het flink mis te gaan. De gebeurtenissen lijken misschien weinig met elkaar te maken te hebben, maar ik zie daaronder toch één onderliggende factor.
Lees verder
Je kunt het leren
In mijn vorige blogpost heb ik geprobeerd uit te leggen wat volgens mij het onderliggende principe van “leren” is. Maar leren is niet zo makkelijk. Het is leuk om een algemeen idee te hebben van wat je wil, maar hoe voer je dat uit?
Daarom in deze post zo concreet mogelijke tips over hoe je kunt leren leren.
Lees verder
Geef nooit op
Hoe weet je of je iets kunt? Hoe weet je of je iets kunt leren? Hoe weet je hoe ver je kunt komen? Misschien is je antwoord: “Ik kan het proberen.”
Interessant woord, dat “proberen”. Het betekent proeven. Je proeft een stukje van een nieuw gerecht om te kijken of je het lekker vindt. In het Japans is “proberen” een samenstelling. Letterlijk staat er “iets doen en achteraf kijken hoe het was.” Dat geeft een heel ander idee, toch? Je gaat het niet een beetje doen. Je gaat het helemaal doen.
Helaas maakt het denken in termen van aangeboren eigenschappen weer een come-back. “Vrouwen zijn zo, mannen zijn zus.” De vragen bovenaan de post komen ook uit die gedachtegang. Ze geven je het idee dat je een bepaalde hoeveelheid talent hebt, en dat je van te voren zou kunnen weten hoe ver je daarmee kunt komen. Dus als je iets een beetje doet, weet je of je talent hebt, en of je dus moet doorgaan of stoppen.
De wetenschap zegt iets anders.
Lees verder
Analyse van een echte aanval – en het grote misverstand over “praten”
Ik geef probleemgestuurd les. Dat wil zeggen dat we niet kijken wat voor leuke trucjes we allemaal kunnen leren: we gaan kijken hoe seksueel geweld in het echt wordt gepleegd, en wat we daar tegen kunnen verzinnen.
Met fysiek geweld is dat vaak makkelijker analyseren: vaak staan er mensen te filmen of zijn er beelden van bewakingscamera’s. Maar seksueel geweld begint vaak met woorden, en het wordt vaak gepleegd waar niemand anders bij is, dus is het veel moeilijker om aan bronmateriaal te komen. Echter, onlangs publiceerde het tijdschrift de New Yorker echter een opname van een gesprek dat heel tekenend is voor seksueel geweld. Een uitgelezen kans voor een analyse dus.
Lees verder
Moeten we mannen opvoeden – deel 2
10 jaar geleden lanceerde Tarana Burke een virale campagne waarbij vrouwen die seksuele intimidatie of seksueel geweld mee hebben gemaakt, #metoo op hun facebook of Twitter deelden. Doel was om de omvang van het probleem duidelijk te maken.
Maar naast de omvang van het probleem aangeven, willen we er natuurlijk ook iets aan doen. En zoals vaak als er aandacht is voor dit probleem, is een van de geopperd oplossingen “mannen opvoeden”.
Lees verder
Wat moet je doen bij een aanslag?
In de Verenigde Staten zijn “mass shootings” aan de orde van de dag. Mannen die, om wat voor reden dan ook, besluiten bekenden en onbekenden met een regen aan kogels te bestoken.
In Nederland zijn vuurwapens gelukkig verboden. Daarnaast zijn er hier tot nu toe weinig aanslagen gepleegd. Maar mocht zoiets een keer hier gebeuren, of mocht je in een land zijn waar dit wél vaker gebeurt, wat kun je dan het beste doen?
Lees verder
Omgaan met gevaarlijke personen
Eigenlijk kan ik heel kort zijn over omgaan met gevaarlijke mensen:
“Niet doen”.
Het allereerste sociale veiligheidsprincipe is: “Wees nooit alleen met problematische mensen.” Punt. En meer dan niet alleen met ze zijn: de enige juiste manier om met problematische mensen om te gaan is ze niet in je leven toe te laten.
Helaas zit de wereld niet zo simpel in elkaar, en zijn er momenten dat je soms toch moet communiceren met mensen met wie je dat eigenlijk liever niet doet. Daar gaat deze blogpost over.
Lees verder
Vier verboden woorden
Onze geest is een gek ding. Hij is als de lens van een camera. Je kunt hem nergens op de foto zien, maar hij bepaalt wel of het beeld scherp of wazig is, welke kleur de foto heeft, en wat er op de foto staat. En – hij is nooit 100% perfect, dus je foto is nooit 100% “waar”.
Maar je kunt leren wat de eigenschappen van die lens zijn. En je kunt ervoor kiezen een andere lens aan te schaffen die beter bij jouw doel past. Want een lens bepaalt hoe je foto eruit ziet, maar de foto die je geest maakt, bepaalt ook wat je gaat doen.
Hoe zou het voelen om krachtig te zijn?
Onlangs kondigde Stichting Ideële Reclame (SIRE) een filmpje aan dat “we jongens weer moeten laten druk doen en stoeien”. Gelukkig viel heel Twitter hierover heen, met als een van de mooiste antwoorden deze:
Iemand heeft 'kinderen' verkeerd gespeld https://t.co/UrEc15GSzH
— Leo Lucassen (@Leolucassen) July 25, 2017